Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co se mi nelíbí ve SDOČR , aneb kam kráčíš "dechovko" česká ?

Rostoucí počet SMS a dotazů mých kolegů mně nutí napsat glosu, respektive vyjádření k situaci kolem Srdužení dechových orchestrů České republiky.

Moji milí,

dovolte mi, abych se několika řádky zamyslel na tím, co se v dechové hudbě a v její ústřední organizaci odehrává.
Sdružení dechových orchestrů (dále jen SDOČR) je organizací, která  " zastupuje   ušlechtilé zájmy svých členů, tyto zájmy ochraňuje a prosazuje ve všech sférách společenského a kulturního života České republiky a popularizuje mezi domácí i zahraniční veřejností. Má zájem, aby její členové prezentovali dechovou hudbu na vysoké estetické a umělecké úrovni a odpovídajícími činnostmi získává o těchto skutečnostech přehled.

K naplnění těchto cílů zejména: 
a) organizuje metodická a odborná shromáždění za účasti domácích i zahraničních odborníků a představitelů dechové hudby
b) organizuje porady, školení a semináře organizačních i uměleckých zástupců členů SDOČR s právními odborníky
c) spolupracuje s obdobnými organizacemi v zahraničí
d) vysílá, nebo navrhuje jmenování zástupce, nebo zástupců do mezinárodních institucí (CISM, FÖRDERKREIS apod.)
e) zastupuje své členy při řešení závažných problémů s orgány státní správy a jinými subjekty, předkládá a připomínkuje legislativní návrhy, které se týkají problematiky dechové hudby v České republice a s činností s tímto žánrem související
f) vykonává metodickou, poradenskou a informační činnost
g) organizuje, nebo se spolupodílí na organizaci kvalifikačních přehrávek dechových orchestrů, členů SDOČR s cílem jejich zařazení do výkonnostních kategorií v souladu s mezinárodní praxí, a to nejméně jednou za tři roky. K zabezpečení tohoto cíle úzce spolupracuje s odbornými uměleckými institucemi České republiky, popřípadě i zahraničními (jmenování, nebo návrh členů odborných porot, doporučení povinných skladeb apod.).
h) vysílá orchestry – členy SDOČR – na mezinárodní akce soutěžního charakteru v souladu se stávajícími mezinárodními kritérií, zabezpečuje, nebo se podílí na zabezpečení účasti vybraných orchestrů na těchto akcích společně s třetími osobami (Nadace na podporu dechové hudby v České republice, ARTAMA, SDH AHUVČR, SH ČR, podnikatelské subjekty apod.).
i) spolupracuje s organizátory hudebních slavností a festivalů na území České republiky, kde je prezentována dechová hudba a podílí se na organizaci takovýchto akcí (pokud o to pořadatelé požádají) v rozsahu nepřekračujícím možnosti SDOČR
j) oceňuje vynikající umělecké a další výsledky členů SDOČR, navrhuje své členy k případnému ocenění jinými institucemi
k) podílí se na redakci a distribuci periodika pro oblast dechové hudby v České republice, nebo takovéto v rámci svých možností zřizuje samo
l) spolupracuje s dalšími subjekty, které v rámci svých činností propagují, popularizují, podporují, nebo zabezpečují dechovou hudbu (vydavatelé, nakladatelé, výrobci a prodejci zvukových a obrazových nosičů, umělecké agentury apod.)
m) realizuje další činnosti v souladu s potřebami členů, novými podněty výboru, nebo vzniku nových skutečností (právních, či věcných), zasahujících do oblasti dechové hudby v České republice

(vše je citováno ze stanov SDOČR , které jsou dostupné online

Podívejme se nyní na některí  body, jak se SDOČR daří naplňovat své poslání, podívejme se i na události s tímto sdružení spjaté eventuelně jiná, dle mého názoru lepší , nebo chcete-li prospěšnější řešení.

a)  organizuje metodická a odborná shromáždění za účasti domácích i zahraničních odborníků a představitelů dechové hudby - jednoduchá otázka. Kolik shromáždění na toto téma v minulých letech proběhlo a vědělo se o nich ? Mám těžký dojem že ani jedno, poslední setkání se snad konalo v Roudnici n. L. tuším že v roce 2004 či 2005 - minus 1 bod 
b) organizuje porady, školení a semináře organizačních i uměleckých zástupců členů SDOČR s právními odborníky - jednak bych se opět zeptal, kolik takových setkání proběhlo a především, co se na nich kdy vyřešilo ? Zde pro mě nula od nuly pojde 
c)  spolupracuje s obdobnými organizacemi v zahraničí - zde je třeba říct, že se soutěží dechových orcehstrů DO pravidelně zúčastňují i zahraniční porotci z obdobných organizací, jestli toto je forma spolupráce, či účast zahraničních orchestrů na soutěžích a festivalech, budiž - uděluji plus 1 bod
d) vysílá, nebo navrhuje jmenování zástupce, nebo zástupců do mezinárodních institucí (CISM, FÖRDERKREIS apod.). Opět jedoduchá otázka. Kdo je českým delegátem CISM, a co tam dělá ? Odpověď je opět jednoduchá. SDOČR je sice vedeno v seznamu národních organizací, ale českého delegáta CISM dle dostupných online zdrojů nemáme - čili opět minus 1 bod

e) zastupuje své členy při řešení závažných problémů s orgány státní správy a jinými subjekty, předkládá a připomínkuje legislativní návrhy, které se týkají problematiky dechové hudby v České republice a s činností s tímto žánrem související -  je pravdou , že SDOČR často jedná s různými institucemi, připomínkuje autorský zákon a další věci - opět plus 1 bod 
f) vykonává metodickou, poradenskou a informační činnost U tohoto bodu si dovoluji pozastavit se poněkud déle, neb jej považuji za jeden z klíčových ne-li nejdůležítějších bodů stanov, ale bohužel i bod, ve kterém SDOČR totálně selhalo. Kdo kdy v poslední době viděl seminář pro dirigenty a hráče s jejich aktivní účastí, třeba vysvětlování nastudování z předem daného seznamu skladeb, nebo třeba klidně vybrané i samotnými účastníky semináře (pakliže k ní jsou noty). Kde jsou nějaké kurzy instrumentace, praktické zkoušení barev, vysvětlování role jednotlivých sekcí, přehrávky nových skladeb, jakož i nových instrumentací ? Kde jsou setkání dirigentů, kde by se nosily nové partitury a orchestry by se takto vzájemně obohacovaly repertoárem (Nedocházelo by aspoň potom k tomu, že jeden orchestr zahraje krásnou skladbu, kterou pak bez výjimky všichni přeberou - nic proti tomu, ale kde je nějaká invence ?
Zde počet zápornách bodů nebudu ani vyjmenovávat - dám obligátní minus 1, ale všem zainteresovaným  je asi dost jasné, že zde by číslo bylo asi mnohem vyšší.
g) organizuje, nebo se spolupodílí na organizaci kvalifikačních přehrávek dechových orchestrů, členů SDOČR s cílem jejich zařazení do výkonnostních kategorií v souladu s mezinárodní praxí, a to nejméně jednou za tři roky. K zabezpečení tohoto cíle úzce spolupracuje s odbornými uměleckými institucemi České republiky, popřípadě i zahraničními (jmenování, nebo návrh členů odborných porot, doporučení povinných skladeb apod.). I u tohoto bodu se zdržím déle neboť je opět klíčový a bohužel opět plný selhání a nejasností. 
Ad 1: Co rozumíme pod pojemem kvalifikační přehrávka, respektive KAM se orchestr kvalifikuje ? Pokud náš, tedy český zástupce uspěje v soutěži a na řekněme soutěž vyšší náročnosti jede úplně jiný orchestr, ptám se, je-li toto v pořádku, domnívám se, že nikoliv. 
Ad 2: Je faktem, že pravidla soutěží  Velkých DO v Praze i Ostravě (o jiných nevím) sice zdánlivě vyhovují kritériím CISM, a pásmová ocenění máme stejná, resp. podobná, to ano. Co ve mně budí oprávněné pochybnosti je jakési doporučování povinných skladeb. Nerzumím několika okolnostem. Koncert je vždy dělán pro punlikum, ať se jedná o jakékoliv vystoupení. Zde dochází často paradoxu, kdy po celou sezonu hrají orchestry repertoár zcela jiný než na soutěžích a dělá se koncert ne pro 250 či více posluchačů, ale dělá se koncert pro pět porotců. A to si myslím, že je špatně. V hodnbě za úspěchem, senzacechtivostí si orchestry leckdy oblékají kabát, s kterým by se obvykle nezotožnily.  Proč nejsou orchestry pozvány na základě toho co hrají řekněme průběžně, tj. po celé dva roky, než se soutěž koná a proč najednou nemohou hrát svůj obvyklý repertoár, na základě kterého mohly být pozván, či mají příznivé reakce od publika ? A pokud už někdo např. z odborných důvodů chce vidět, jak si orchestr poradí se stejnou skladbou, ptám se, proč nemá dirigent pro určitou kategorii vždy na výběr ze dvou či tří skladeb ? (V soutěžích na západě je toto naprosto běžné). Takto mi to přijde, jako jistý projev diktatury, potlačení svbodné volby, nemožnosti ukázání vlastní koncepece. Další věcí, která by asi stála za diskusi jsou kriteria pro výběr těchto skladeb.
Ad 3: U tohoto bodu se bohužel musím zastavit u složení soutěžní poroty. Porotce by měl být člověk, který obecně už něco dokázal. V tomto případě by tedy měl znát problematiku dechové hudby, rozumět orchestru, specifické instrumentaci , snad by měl ovládat i základby hduební kompozice. neřku-li býti skladatel a samozřejmě mít dlouhodové zkušenosti s dechovým orchestrem. A vzhledem k tomu, že jde v tomto případě o soutěž českých orchestrů, nelze ani opomenout skutečnost, že by měl mít velmi dobrý vztah k české hudbě a znát její úskalí, jakož i obtíže těch, kteří ji provozují.
V této souvislosti bohužel, musím zmínit causu nedábno proběhlé soutěže DO ZUŠ v Letovicích. Budiž vytknuto před závorku, že jsem nebyl aktivně zúčasten, nemíním zpochybňovat výsledek soutěže. Členové poroty byli (používím bez titulů, resp. hodností) Aleš Podařil - předseda - dirigent,bohužel již bývalé Harmonie při brněnské konzervaroři, hudební režisér. OK. Viliam Béreš - bývalý velitel Ústřední hudby v Praze, dirigent, aranžér, skladatel s velkým citem pro lidovou tvorbu i řekněme tradiční repertoár.OK.  Miloslav Bulín - rovněž bývalý velitel Posádkové hudby v Praze, aranžér, velmi propagoval filmovou a muzikálovou tvorbu, cit měl i pro skladby vyššího populáru. Rovněž OK, potud nelze říci jediné řekněme nepříjemné slovo. Petr Ciba - dirigent orchestr Harmonie Šternberk, pedagog. Propaguje zejména tzv. symfonickou dechovou hudbu, zvl.soudobou. Je otázkou, je-li tato cesta správná vzhledem k možnostem jednotlivých orchestrů, negativním dopadu na posluchače (přiznám se jsem dosti konzervativní, takže toto není zcela můj šálek čaje. Problém je, že nejen můj. Není vyjímkou že na koncert sestavený z děl soudobých autorů se publiku nechce. Právem - protože si po prvních pár minutách odnesete špatně uvařený guláš, z hudby necítíte radost a vůbec pozitivní emoce. Co mě však nesmírně zaráží je fakt, že je v porotě české soutěže  člověk, který českou dechovou školu, klasiky české hudby jak symfonické tak i dechové nehraje a nikdy nehrál. Je to správně ? Sám za sebe o tom mám vážné pochybnosti. Je i k zamyšlení, jestli tento člověk z výše uvedených důvodů by měl být v čele SDOČR. Ale to ponechávám laskavé úvaze paní kolegyň a pánů kolegů.
Vrcholem všeho byla nominace posledního porotce - dirigenta Májováku Ondřeje Packana. Nechci hodnotit jeho dirigentskou práci, i když i o té mohu mít pochybnosti, nabízí se ale otázka jiná, mnohem těžší. Co tento člověk udělal tak zásadního v oblasti dechové hudby ? Napsal něco, nebo provozuje nějak mimořádně náročná díla nebo jinými slovy, CO jej kvalifikovalo k tomu, aby byl v porotě této soutěže ? Jsem přesvědčen o tom , že odpověď by se hledala dost těžko to zaprvé a zadruhé bych rád dodal, že mnohý, ne-li každý z dirigentů účastnících se kapel by se mu vyrovnal a klidně mohl v ré porotě sedět rovněž. Zcela upřímně dodávám, že být na takovéto soutěži jedním s účastníků, silně bych pochyboval o smyslu celé akce. Dávám opět obligátní minus 1, ale dokážu si představit větší propad ve score.

h) vysílá orchestry – členy SDOČR – na mezinárodní akce soutěžního charakteru v souladu se stávajícími mezinárodními kritérií, zabezpečuje, nebo se podílí na zabezpečení účasti vybraných orchestrů na těchto akcích společně s třetími osobami (Nadace na podporu dechové hudby v České republice, ARTAMA, SDH AHUVČR, SH ČR, podnikatelské subjekty apod.). - Velmi by mě zajímala spolupráce s těmi dalšími subjekty, protože není nikde patrná (otázkou je nakolik jsou ta ostatní uskupení funkční) - jinými slovy opět minus jeden.

i) spolupracuje s organizátory hudebních slavností a festivalů na území České republiky, kde je prezentována dechová hudba a podílí se na organizaci takovýchto akcí (pokud o to pořadatelé požádají) v rozsahu nepřekračujícím možnosti SDOČR - je skutečností, že SDOČR bývá účastníkem některých festivalů, rád bych věděl jakým konkrétním způsobem se podílí na organizaci festivalů, kde je uvedeno.  Nevím, zde nemohu dát ani + ani minus čili nula od nuly pojde.

j) oceňuje vynikající umělecké a další výsledky členů SDOČR, navrhuje své členy k případnému ocenění jinými institucemi - nevím, že by někdo byl v poslední době oceněn, ale také je pravdou, že nevím, za co by měl být vzhledem ke klesající úrovni dechových orchestrů oceněn.

k) podílí se na redakci a distribuci periodika pro oblast dechové hudby v České republice, nebo takovéto v rámci svých možností zřizuje samo. Pravda, existuje časopis Naše muzika. Prezentuje  současnosti spíše malé dechové orchwstry , dechoou hudbou koncertního typu má bohužel pramálo společného, i když je nutno přiznat že tu a tam se objeví zajímavý článek z historie (ty bývají pravidelné). Co postrádám je nějaký odbornější článek o určité skladbě, instrumentaci, harmoniích, doprovodecch atd. Na čem má potom nová skladatelská i dirigentská obec vyrůst ? 
l) spolupracuje s dalšími subjekty, které v rámci svých činností propagují, popularizují, podporují, nebo zabezpečují dechovou hudbu (vydavatelé, nakladatelé, výrobci a prodejci zvukových a obrazových nosičů, umělecké agentury apod.). Zajímalo by mně, která další média a subjekty to jsou. V Českém rozhlase když je dobře , tak slýcháme jednou měsíčně skladby, které jsou i z dvacet let starých. i když mimořádně kvalitních a hodnotných snímků. Jediné co jsem ,ohl v uplynulých letech zaznamenat byly přenosy koncertů Ústřední hudby Armády ČR. Na mnou vznesený dotaz panu Lukáši Hurníkovi, šéfredaktorovi Českého rozhlasu 3 - Vltava mi odpověděl něco ve smyslu, že pro tento repertoár nemá odbytiště. Je to tristní, ale dokud se nezmění smýšlení lidí, asi se mnoho kupředu nepohne.  Nicméně jsou ve hře další média. Česká televize v minulosti propagovala cyklus pořadů A tuhle znáte ..., který se věnoval fenoménu mládežnických dechových orchestrů a velkých orchestrů vůbec.Byť mohu mít oprávněné výhrady vůči koncepci pořadu (zejména mi vadilo poměrně dost mluveného slova, na hudebníprodukci mohlo být vyčleněno více času, 35 minutová stopáž pořadu mi přidje krátká na to, aby se mohl orchestr ukázat v plném lesku) přesto přezevšechno, NIKDO tvůrcům ani nepoděkoval, tím méně je podpořil v další činnosti. Jaká byla podpora a reakce ze strany SDOČR ?  Myslím, že bylo velkou chybou tento zajímavý cyklus i vysílací dobu opustit.
Další stanicí, která se dechové hudbě věnuje a to tak, že nepřetržitě je Rádio Dechovka. Vysílací čas který je vyhrazen velkým dechovým orchestrům je jednak směšně malý v porovnání s tím, že malým orchestrům, trampským kapelám, "šramlům" je vyhrazen prakticky celý zbylý vysílací čas, jednak si myslím že vysílat Velké orchestry v 11 hodin večer je přinejmenším nešťastné. snad by pomohlo po nějakou dobu nechat relaci v archivu, či alespoň někde na webu zvřejnit které skaldby s kterými tělesy byly hrány.

Další věcí ke zvážení, jakožto stanici, která se DH věnuje, je vysílání koncertů některého orchestru přímým přenosem. Zas tolik akcí se v českých luích a hájích nekoná, aby to aspoň čas od času nebylo realizovatelné, 
další médium, které by mohlo být využito podstatně více je internet. Je dobře, že orchestry aspoň někdy zveřejňují záznamy svých vystoupení a tím nepřímo inspeirují a ovlivňují se navzájem.  Otázkou je proč takový  yotube kanál nemá i SDOČR, kde by zajímavé a nové věci byly prezentovány. Kolikrát se dozvíme až zpětně, že někdo někde měl pěkný koncert. Ano přátelé, propagace a prezentace dnes udělá mnoho ! 

 Závěrem mi dovolte napsat, že článek neměl za cíl likvidaci SDOČR,shrutí mimořádně špatného score,  pouze a tolikto jsem chtěl upozornit na problémy, které vidím, a které bohužel přetrvávají a je na čase s nimi něco dělat, mluvit o nich. Snad s mi alespoň v některých otázkách podařilo naznačit dílčí řešení, protože něco tvořit je vždy těžké, ale zlepšovat je ještě lepší. Jestli se alespoň někdo nad tím stavem zamyslel, udělal mi radost a chtěl bych mu poděkovat. 
Petr Hamrský 

Autor: Petr Hamrský | úterý 3.6.2014 14:40 | karma článku: 10,04 | přečteno: 929x
  • Další články autora

Petr Hamrský

Ústavní soud - voleb to bloud

Vážení, nedávné rozhodnutí Ústavního soudu mne dost pobouřilo, protože postrádá logiku a především mění pravidla hry zvané volby v průběhu mače. Proč je to špatně a o co vlastně jde, se pokusím ze svého pohledu vysvětlit.

4.2.2021 v 16:26 | Karma: 36,05 | Přečteno: 1010x | Diskuse| Politika

Petr Hamrský

Kašleme na vás aneb co se mi nelíbí na dopravě v kraji a na krajích vůbec.

Vážení, přiblížil se podzim, někde už snad je i nějaká ta sklizeň, a za chvilku nás čekají volby, s kterými mám trochu problém. Nevím koho volit, vím koho určitě nevolit. A nejsem si jistý tím, jestli vůbec volit. Proč, to ukážu.

1.10.2020 v 13:18 | Karma: 13,62 | Přečteno: 467x | Diskuse| Ostrava

Petr Hamrský

Chěl bych svobodu a pluralitu aneb demokracie v ČT - zapomeňte!

Vážení, v dnešní složité době, se paradoxně naskýtá velká šance přemýšlet o životě, společnosti a jejím fungování v optice a spojitostech, které dříve nebyly tak moc viditelné. Rád bych se podíval na demokracii...

1.6.2020 v 17:13 | Karma: 35,13 | Přečteno: 1210x | Diskuse| Politika

Petr Hamrský

Proč nesouhlasím s Gretou Thunbergovou aneb jak a kam dál?

Já se pokusím ještě jednou vysvětlit v klidu a bez urážek, proč nesouhlasím s Gretou Thunbergovou a podobnými aktivisty. Chci nastínit zejména to, že vše je nutné vidět v nějakých vztazích.

23.10.2019 v 1:37 | Karma: 29,01 | Přečteno: 1340x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Petr Hamrský

Několik slov o tom, co je to změna

Vážení a milí, žloutne nám listí, kluci na polích snad ještě dopékají brambory a pouští no a v politickém světě se chystá velké představení a sklizeň s názvem volby. O tom jak tu změnu vidím, se chci podělit.

12.10.2017 v 16:32 | Karma: 15,04 | Přečteno: 476x | Diskuse| Politika

Petr Hamrský

A mám toho akorát dost aneb "píchni ho, řízni ho, pusť mu krev"

Vážení přátelé, milí čtenáři, věřte mi, že bych radši psal o tom, jak krásně nám svítí sluníčko, jak se příroda snad už konečně probouzí ze zimního spánku, realita ale je taková, že se nám místo přírody probudila Bára Štěpánová.

12.5.2017 v 14:06 | Karma: 37,53 | Přečteno: 1746x | Diskuse| Politika

Petr Hamrský

O svobodě projevu aneb cenzuru nesmíme dopustit.

Vážení, nikdy jsem Českého slavíka nesledoval, ale co se v souvislosti s výsledkem děje za špatné a z mého pohledu dost nemilé věci, si žádá několik vět, kterými bych rád upozornil na to v čem žijeme a k čemu se schyluje.

29.11.2016 v 21:29 | Karma: 40,04 | Přečteno: 1658x | Diskuse| Společnost

Petr Hamrský

Zeman, Herman, Prima, Brady, jak nám to jde dohromady

V televizi a posléze i na webech zazněla výzva z úst Jiřího Bartošky a Vojtěcha Dyka k týdnu neklidu. No pánové neklidný jsem už víc jak 15 posledních let, z mnoha různých důvodů, k těm časově posledním řeknu pár slov.

1.11.2016 v 15:46 | Karma: 41,27 | Přečteno: 1477x | Diskuse| Politika

Petr Hamrský

Máte slovo aneb věci, které nezazněly

Včerejší pořad Máte slovo, i když pochybuji o tomto názvu jako o správném, protože tam nikdo nemůže dovést své argumenty do konce, týkající se komunistů či snad týkající se socialismu. Rád bych k tomu dodal svůj pohled.

10.6.2016 v 17:03 | Karma: 24,14 | Přečteno: 1065x | Diskuse| Politika

Petr Hamrský

Pohled na média aneb všechno je jinak, než si mnozí myslí

Vážení, situace kolem některých témat, které hýbou celou Evropou, zejména migrační krize, ale nejen ta mě nutí klást si několik otázek, které jsou možná nepříjemné, považuji za důležité je položit a snad vysvětlit.

3.6.2016 v 0:00 | Karma: 12,24 | Přečteno: 250x | Diskuse| Občanské aktivity

Petr Hamrský

Církevní restituce - legální, ale nelegitimní

Církevní restituce - několik vět ku zamyšlení Vážení, stává se mi, že názorové myšlenky některých lidí typu Lucie Amálie Sulovské nemohu vystát. Pokud bych byl sprosťák, tak možná budu nadávat na facebooku, a bude to. Ale já jsem se považoval vždy za pozorovatele , filosofa (minimálně lidového) za člověka který myslí. Urážky jsou tedy nedůstojné. Co je však důstojné a spravedlivé a dokonce nezbytné je na na tenhle názor, o kterém jsem přesvědčen, že je špatný (ano je to můj názor, stejně jako článek na blogu je pro změnu její názor, který respektuji) reagovat. - O tom že tato slečna má nějaký status VIP - o tom bych radši mlčel. (obecě k těmto lidem nemám důvěru, a dosti jimi v zásadě pohrdám - důvody jsou různé)

20.6.2014 v 19:30 | Karma: 19,24 | Přečteno: 798x | Diskuse| Ostatní

Petr Hamrský

Fenomén českého restauratérství

Vážení, přečetl jsem si článek o provozování restaurací na Aktuálně.cz a rád bych se k němu vyjádřil. Čas od času, ale spíš velmi málo nějakou tu restauraci navštím. Jako všude jinde, i mezi restauratéry (pakliže to slovo ještě vůbec existuje, neb klasických restaurací, kde se může člověk najíst českou kuchyní čímdál víc ubývá - fenomén toho, že se dalo zajít na dobrou horkou gulášovku s chlebem i v deset večer je dávno pryč , což je, domnívám se ke škodě nejen cestujícím, turistům, ale i majitelům. Onehdá se mi stalo, že jsem spěchal z Prahy do Olomouce a zapomněl si vzít na cestu jídlo. Dojel jsem do Olomouce lehce před desátou večer (čekaly mě ještě přestupy ) a rozhodl jsem se tedy, že se v nádraží a jeho blízkosti po něčem poohlédnu. Což o to, podniky jsem našel tři. / pozn.: dnes je situace díky provozu nádražní restaurace poněkud jiná, bohužel díky otvírací době nikoliv lepší/. Všechno bohužel klasické "chlastačky" (o pivnicí se hovořit nedá, protože pivnice by měla nabízet aspoň smažený hermelín, a další věci patřící se k pivu). Na otázku obsluze, co si mohu dát k jádlu, mi bylo odpovězeno "to, co tu vidíte". Na tuto odpověď znám dvě možné reakce. První z nich je se slušně rozloučit (což můžete udělat za předpokladu, že hovoříte se slušnými lidmi, což se při této odpovědi spíše vylučuje. Druhá, poněkud méně slušná reakce (o to účinnější) je reagovat slovy zloděje automobilů Cimla: " Tak si polib prdel, náno pitomá ! " Myslím, že základním krédem restaurace i hospody je se o hosta postarat, protože on to je, kdo do podniku přichází, on to je kdo mi má něco nechat a chci, aby se vrátil.

2.6.2014 v 22:59 | Karma: 11,41 | Přečteno: 998x | Diskuse| Ostatní

Petr Hamrský

Dvojí metr spravedlnosti ?

Česká společnost, ostatně jako kterákoliv jiná (a nejen společnost) je rozdělená.Otázek se nabízí hned několik, proč je rozdělená, kdo nebo co ji rozděluje a nebo spojuje a především, v čí prospěch současný systém pracuje a mnohé jiné

2.6.2014 v 21:33 | Karma: 9,47 | Přečteno: 372x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 14
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 985x
Aranžér, dirigent, skladatel, ale především člověk, kterému není jedno, co se kolem mne a nás všech děje a rád bych aktuálnímu společenskému a politickému dění zveřejnil svůj osobní názor a třeba i rozpoutal co nejširší diskusi.

Seznam rubrik